Mercedes SLK World banner

SLK R170 dak slaat hard dicht bij het sluiten en zit vast bij het openen!

2.3K views 37 replies 9 participants last post by  BaD_81  
#1 ·
Hallo. Mijn excuses als er al een onderwerp over mijn probleem bestaat - als dit probleem al besproken is, zou ik het op prijs stellen als iemand de link naar de thread zou kunnen delen. Ik zal ook proberen het zelf te vinden, maar tot nu toe ben ik nog geen onderwerp tegengekomen dat dit specifieke probleem behandelt.

De auto is een SLK 200 R170 (2000).
Het dak heeft jarenlang goed gewerkt, maar de afgelopen twee jaar begon de rechter hydraulische hoofdcilinder te lekken. Ik vulde de pomp een paar keer per jaar bij. Een paar maanden geleden begon echter ook de linker hydraulische hoofdcilinder te lekken, dus besloot ik ze allebei te vervangen.
Ik kocht twee gebruikte cilinders via een advertentie - de verkoper beweerde dat ze in goede staat waren en niet lekte.

Na het installeren van de twee cilinders, heb ik nu de volgende problemen:

  1. De ramen gaan naar beneden en de kofferbak gaat open, maar het dak ontgrendelt niet, hoewel de pomp zoemt. Als ik de schakelaar naar voren druk om de kofferbak en ramen te sluiten, knippert de rode dakknop alleen maar en gebeurt er niets. Als ik de knop naar achteren druk, blijft hij rood branden, de pomp blijft zoemen en er is een klikgeluid aan het begin, maar verder gebeurt er niets.
  2. Om alles te ontgrendelen, zet ik de auto uit, maak ik de gouden schroef los om de hydraulische druk te verminderen, ontgrendel ik het dak aan de voorkant handmatig met een inbussleutel, laat ik het dak met de hand zakken en sluit ik de kofferbak handmatig.
  3. Daarna, als ik de rode knop weer indruk, werkt het mechanisme en sluit het dak, maar het slaat heel hard dicht. Na de klap gaan de kleine en grote ramen omhoog, is er een klikgeluid en lijkt alles in orde.
  4. Als ik dan probeer het dak weer te openen (terwijl ik de knop naar achteren ingedrukt houd), gaat alleen de kofferbak open - het dak ontgrendelt niet en beweegt niet, zelfs niet als ik het handmatig met de inbussleutel ontgrendel. Dus ik moet de hele procedure opnieuw beginnen.

Op dit moment zijn er geen lekken meer, maar ik weet niet wat het probleem is.
Alle adviezen worden zeer gewaardeerd - ik worstel al een paar dagen met dit probleem. Bij voorbaat dank aan iedereen!
 
#2 ·
Toen u de cilinders verving en vermoedelijk de vloeistof bijvulde, heeft u toen ook gecontroleerd op luchtbellen?

Ik denk dat het een kwestie is van een paar keer bedienen (ja, ik weet het, niet openen) en dan het reservoir openen.
En herhalen.
 
#3 ·
Ik liet de pomp ongeveer 10 seconden draaien, daarna maakte ik de olievuldop een paar seconden losser voordat ik hem weer vastdraaide. Ik herhaalde dit proces meerdere keren, maar het lijkt erop dat de pomp geen echte druk opbouwt - ik hoor geen lucht- of olie-ontlastingsgeluid als ik de dop open.

De hydraulische cilinders aan de onderkant van de kofferbak bewegen en werken echter nog steeds.
 
#4 ·
Als je zegt "De ramen gaan naar beneden en de kofferbak gaat open, maar het dak gaat niet open", hoe weet je dan dat het niet ontgrendelt? Wat zie je waardoor je dat denkt? Gewoon nieuwsgierig, heb je gelezen over de plakkerige schakelaars in de voorste linker- en rechterhoek van het dak?
 
#5 ·
Ik heb niet gelezen over de plakkerige schakelaars, maar ik begrijp waar je het over hebt.
Ik ging er gewoon van uit dat het dak vergrendeld was, omdat ik na het uitzetten van de auto het dak niet handmatig kon optillen, tenzij ik het ontgrendelde met de inbussleutel.
Maar misschien ligt het probleem daar niet.

Als ik het dak handmatig laat zakken en dan het sluitproces start met de rode knop - tijdens het deel waarin het dak de bovenste positie bereikt en zachtjes op de voorruit zou moeten zakken - valt het in feite met zijn volle gewicht naar beneden als een vrije val. Het is alsof de cilinders het helemaal niet vasthouden.
Ik herinner me dat toen alles goed werkte, de cilinders het dak halverwege konden vasthouden en het niet vanzelf zou vallen. Nu, zodra het dat bovenste punt passeert, valt het gewoon naar beneden en klapt het heel hard dicht.

En toen ik het een keer probeerde voorzichtig met de hand vast te houden om te voorkomen dat het dichtklapte, haperde het systeem en voltooide het het vergrendelingsproces niet of deed het de ramen niet omhoog zoals het normaal doet als ik het vrij laat vallen.

Nog een ding dat me opviel:
Als het dak gesloten is en ik het openingsproces start - als de kofferbak begint te openen - kan ik nog steeds van gedachten veranderen en de schakelaar omkeren om de kofferbak en de ramen weer te sluiten.
Maar als ik de kofferbak helemaal open laat gaan en de volgende stap begint (waarbij geprobeerd wordt het dak te ontgrendelen en te openen), is er geen weg meer terug.
De schakelaar knippert alleen rood als ik hem probeer om te keren, en ik ben gedwongen de hele procedure handmatig te doorlopen om het dak te laten zakken voordat ik de rode knop kan gebruiken om alles weer goed te sluiten.
 
#9 ·
Met betrekking tot de slangen van de vervangende cilinders die ik heb geĂŻnstalleerd, hebben ze verschillende rode nummermarkeringen in vergelijking met de originele.
Ik heb ze echter in precies dezelfde volgorde aangesloten als de originele cilinders waren aangesloten.
 
#11 ·
Als je overdrukklep zegt, bedoel je dan de gouden schroef?
Ik denk dat hij goed afdicht - als ik hem losdraai, hoor ik een klikkend geluid alsof de druk wordt afgelaten.
Hij werkte prima voordat ik de cilinders verving, dus ik weet niet waarom het nu het probleem zou zijn.
Ik heb net geprobeerd hem helemaal los te draaien om de O-ring te controleren, maar ik kan hem niet helemaal verwijderen - ik ben erin geslaagd hem slechts ongeveer 5 mm los te draaien en ik zie geen O-ring eronder.
Of bedoel je dat de hele schroef zelf als een soort O-ring fungeert?


Wat betreft de slangen van de vervangende cilinders die ik heb geĂŻnstalleerd - ze hebben verschillende rode nummer markeringen in vergelijking met de originele.
Ik heb ze echter in precies dezelfde volgorde aangesloten als de originele cilinders waren aangesloten.
Ik heb mijn 2001 nieuw gekocht en hij werkte prima voordat hij het niet meer deed.....de o-ring op de punt is niet zoals een conventionele o-ring. De originele barst meestal in 2 stukken.

Image


Image
 
#12 ·
Met betrekking tot de rode nummers op de slangen die ik heb geĂŻnstalleerd, waren de nummers gedeeltelijk vervaagd, dus in eerste instantie dacht ik dat ze anders waren dan de originele. Maar nu zie ik dat alle nummers daadwerkelijk overeenkomen.
In ieder geval zijn de slangen aangesloten op de juiste sleuven. Daar heb ik geen fouten gemaakt en alle nummers komen correct overeen.

Wat betreft het ontlastventiel, ik kan de grijze niet losschroeven - de zeskantkop is beschadigd. En ik kan de gouden niet volledig losschroeven zonder eerst de grijze te verwijderen.
Ik zou het misschien met een tang van buitenaf kunnen vastgrijpen, maar dan zou ik het daarna niet goed kunnen aandraaien. Ik zou waarschijnlijk een nieuwe moeten kopen en ik moet nog uitzoeken waar ik die kan krijgen.
Maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat dat het probleem is, want beide ventielen lijken heel goed af te dichten.

Morgen, als ik tijd heb, zal ik de twee cilinders die ik heb geĂŻnstalleerd verwijderen en de oude terugplaatsen.
Ja, de oude lekten, maar tenminste alles werkte naar behoren. Op die manier kan ik de mogelijkheid uitsluiten dat de nieuwe cilinders het probleem zijn.

Als het probleem niet bij de cilinders ligt, denk ik erover om de microschakelaars te controleren.
Ik heb een video op YouTube gezien van Top Hydraulics waarin ze de procedure uitleggen voor het testen van de microschakelaars - dat wordt mijn tweede stap na het opnieuw installeren van de oude cilinders.
 
#13 ·
De microschakelaars zouden er over het algemeen niet de oorzaak van zijn dat het dak tegen de voorruit slaat - de hydrauliek. zou dat wel zijn. Over het algemeen, als je een schakelaarprobleem hebt, beweegt het dak helemaal niet.

Ik neem aan dat je het reservoirniveau opnieuw hebt gecontroleerd na het vervangen van de cilinders, en dat je de schakelaar meerdere keren in beide richtingen hebt bediend om eventuele lucht uit het systeem te spoelen? Je hoeft hem niet over de volledige range te bedienen, maar je moet wel minstens elke cilinder gedeeltelijk in beide richtingen bedienen. De gemakkelijkste manier is uiteraard om hem een paar keer over de volledige range te bedienen. Over het algemeen gaat dit spoelen echter niet gepaard met het dichtslaan van het dak tegen de voorruit. Dus ik ben nog steeds een beetje in verwarring.

Je moet er alles aan doen om de o-ringen op de messing ontluchter en het aluminium onderdeel waar je momenteel mee worstelt te controleren. Als je vervangingen in orde zijn, heb je deze o-ringen onlangs aan een veel hogere druk blootgesteld - als ze zwak waren, hadden ze gemakkelijk kunnen scheuren. En het is heel gebruikelijk om deze aluminium onderdelen gestript aan te treffen. Ik gebruik gewoon een waterpomptang om ze te verwijderen, maar je moet heel voorzichtig zijn om de aluminium plug niet te vervormen. Ja, het laat sporen na.

Als ik jou was, zou ik geen tijd verspillen met het opnieuw installeren van de cilinders waarvan je weet dat ze lekken - zo niet, dan zou ik ze reviseren en opnieuw installeren (of naar Top Hydraulics sturen) zodat je een bekend goed paar cilinders hebt.

Telkens wanneer er een hydraulische lekkage is in deze daksystemen, is de prioriteit nummer één om de lekkage te verhelpen. Werk dan aan de elektrische en logische problemen.
 
#14 ·
Ik heb net dit draadje gelezen: https://www.slkworld.com/threads/r170-vario-roof-pump-runs-top-inop-fix-tip.421657/ En nu begrijp ik waarom je erop staat om eerst die kleppen te controleren.
Ik zal mijn best doen om die eerste schroef te verwijderen, maar ik weet nog steeds niet waar ik een vervanging kan kopen als deze te veel beschadigd raakt en niet opnieuw kan worden geĂŻnstalleerd.

Ik was oorspronkelijk van plan om de oude cilinders te reviseren en nam contact op met een paar hydraulische revisiespecialisten, maar ze waren allemaal te druk en zeiden dat ik de auto misschien een maand of langer bij hen zou moeten laten. Ik wilde mijn auto niet zo lang bij een monteur laten staan en daar bovenop een hoge prijs betalen. Dus besloot ik gebruikte cilinders te kopen en ze zelf te vervangen.

Wat betreft het opsturen naar Top Hydraulics - ik neem aan dat ze niet eens op hetzelfde continent zitten als ik, en met de verzendtijd heen en terug en hun doorlooptijd zou het veel te lang duren.

Hoe dan ook, ik zal proberen die klep te verwijderen, maar eerst moet ik zoeken naar het onderdeelnummer, zodat ik weet waar ik een vervanging kan kopen voor het geval ik deze beschadig tijdens het verwijderen met verschillende gereedschappen.
 
#15 ·
Wat betreft het verzenden naar Top Hydraulics - ik neem aan dat ze niet eens op hetzelfde continent zitten als ik, en met de verzendtijd heen en terug en hun doorlooptijd zou het veel te lang duren.
Ik heb Top Hydraulic in de VS gebruikt en was erg onder de indruk van hun snelheid van service. Er is echter minstens één Duits bedrijf dat de reparaties uitvoert
 
#17 ·
Het idee om een Dremel-gereedschap te gebruiken om een klein gedeelte te snijden om de messingklep los te schroeven, is een goed idee.
Ik vraag me af: zou het voldoende zijn om alleen de messingklep op deze manier te verwijderen en de O-ring te vervangen als deze slecht is?
Of moet ik ook de O-ring op de zilveren klep controleren?

Wat is precies de functie van de zilveren klep en hoeveel zou deze mijn probleem kunnen beĂŻnvloeden?
 
#20 ·
Het idee om een Dremel-gereedschap te gebruiken om een klein gedeelte te snijden om de messingklep los te schroeven, is een goede.
Wat ik me afvraag is: zou het voldoende zijn om alleen de messingklep op deze manier te verwijderen en de O-ring te vervangen als deze slecht is?
Of moet ik ook de O-ring op de zilveren klep controleren?


Wat is precies de functie van de zilveren klep en hoeveel zou deze mijn probleem kunnen beĂŻnvloeden?
Ik zou me gewoon concentreren op het inspecteren van de messingklep en dan van daaruit verder gaan. De o-ring op de punt is de meest cruciale voor de pomp om te werken/druk op te bouwen.
 
#18 ·
Wat betreft het verzenden naar Top Hydraulics - ik neem aan dat ze niet eens op hetzelfde continent zitten als ik, en met de verzendtijd heen en terug en hun doorlooptijd zou het veel te lang duren.
Ik weet niet eens zeker of TH naar Servië verzendt, maar heb je hun "Core Exchange Option" gecontroleerd? Er is niet zo veel wachten als je deze optie gebruikt.
maar ik weet nog steeds niet waar ik een vervanging zou kunnen kopen als deze te veel beschadigd raakt en niet opnieuw kan worden geĂŻnstalleerd.
Als je het verpest, heb je een nieuwe/gebruikte pomp nodig.
 
#19 · (Edited)
Heb je een Dremel?
Waarom snijd je de zijkanten niet zodat je een dop of een moersleutel kunt plaatsen?
Als je 2 zijkanten snijdt, kun je een moersleutel gebruiken om hem te kraken en hem langzaam en voorzichtig met de hand los te maken.
Zeshoekige vorm is moeilijker te bereiken, maar veiliger in gebruik! Omdat hij in de dop komt bij het losdraaien, terwijl de moersleutel valt, wegglijdt, kwijtraakt, enz.
Als alternatief en in de situatie gebruik je een van deze:
Om te hameren is het binnenin en beweeg het niet naar buiten totdat er vervanging is gevonden.
 
#25 ·
Ik heb geen lekkage opgemerkt van de cilinders die ik heb geĂŻnstalleerd. De oude lekte, maar het dak werkte perfect.
Dit zijn foto's met het dak gesloten.
Als je vraagt om foto's van de cilinder tijdens het sluiten van het dak, zou ik het dak eerst handmatig moeten laten zakken om het weer omhoog te brengen - aangezien het om een nog onbekende reden niet vanzelf naar beneden gaat...
Voor meer gedetailleerde foto's kan ik er zondag weer een paar maken.
Op dit moment weet ik niet wat ik anders moet proberen, behalve mijn oude cilinders opnieuw te installeren om te zien of alles weer werkt zoals voorheen...
 
#28 ·
MYSTERIE OPGELOST!

Vandaag, toen ik de cilinders verwijderde om de oude te installeren, merkte ik dat de rechter cilinder kapot was - toen ik hem met twee vingers vastpakte, viel hij gewoon uit elkaar. Hier is een foto.

Image

Image

Image


Daarna heb ik mijn oude lekkende cilinders opnieuw geĂŻnstalleerd en het dak werkt weer perfect, net als voorheen.

Het enige wat ik me afvraag is: wat heeft ervoor gezorgd dat de cilinder zo brak?
Ik geloof niet dat ik hem tijdens de installatie kapot had kunnen maken. Ik ben meer geneigd te denken dat de verkoper mij een beschadigde cilinder heeft verkocht.
 
#30 ·
Ik gooi hier mijn gedachten in, als je de o-ringen eruit hebt, vervang ze dan. Knip NOOIT de kleine stofkappen af, gebruik gewoon een beetje droog siliconenbaanvet. Ik heb een GROTE domme fout gemaakt en de o-ringen in de sloten in het dak opgeblazen, wat mijn dakbekleding geen goed deed, daar kom ik zo op. Ik heb een o-ring kit opgehaald en mijn monteur het werk laten doen, het systeem ontlucht en het 'werkte'. TOEN begon het plezier. Ik begon de twee sluitplaten (???) met de rollen in het raamkozijn af te stellen... NIET de grendels, de passagierskant (R-kant) bleef een beetje hangen, dus ik begon af te stellen en te shimmen, HEEL, HEEL, HEEL kleine hoeveelheden. Het werkt NU 95% van de tijd op de meeste oppervlakken, ik noem het een overwinning voor een auto met meer dan 100.000 mijl en 25 jaar oud. Oh en vergeet niet ALLES te smeren, ik ben dol op Tri-Flow, het komt overal in en plakt niet. Nu voor de zeer olieachtige dakbekleding, die kan gered worden. Ik vond een autosattelier dat er wat ervaring mee had, eerst gebruikten ze .... klaar hiervoor .... benzine om de olie eruit te halen, toen, omdat ik niet echt kieskeurig was, deden ze een licht 'crème' schuim/stof materiaal, het ziet er GEWELDIG uit en heeft het veel beter volgehouden dan ik dacht, het is nu al een paar jaar geleden. De auto staat buiten, onder een autohoes, dus het wordt warm en koud. Tot nu toe goed.