Mercedes SLK World banner
Status
Not open for further replies.
41 - 60 of 81 Posts
Waar is die hendel voor? Is dat degene die de versnelling selecteert? Zo ja, waar zijn dan al die kabels aan het "ding" voor bevestigd? Ik dacht DAT (elektrische kabels) de versnellingskeuze was.. ?

Waar is die hendel voor? Is dat degene die de versnelling selecteert? Zo ja, waar zijn dan al die kabels aan vastgemaakt aan het "ding"? Ik dacht DAT (elektrische kabels) de versnellingskeuze was.. ?
Afaik selecteert het niet de versnelling, het is de versnellings BEREIK selector. Dus P, N, D, R. Binnen het bereik (althans in D) wordt de versnelling elektrisch geselecteerd, automatisch of met de hand met de pook of de paddles.
Tenminste, zo denk ik dat het werkt. Maar ik heb het al vaker mis gehad........ 😁

Gevaar! Risico op overlijden door het slippen of kantelen van het voertuig van het hefplatform :ROFLMAO:

Ik dacht DAT (elektrische kabels) de versnellingskeuze was.. ?
:ROFLMAO: Keep Up :p :ROFLMAO: ...............
We hebben dit vroeg besproken, ISM / Shifter / 7G / 5G etc :ROFLMAO: .................

Soort fly (shift) by wire op een latere 7 G Tronic, 722.9 maar deze auto heeft 722.6 5G (5-versnellingen Auto) dus geen onzin.................

De 5 versnellingen en Vroege 7G Rod selecteert Parking Latch en beweegt de "Manual Valve" op het Valve Block tussen P R N en D, wat de manier waarop de transmissie zich dan gedraagt, ja Pete, de Range !!.

Latere 7G's zonder "Shifter", ze hebben een kolomsteel om P R N en D en Paddles voor handmatig te schakelen ......... Ze hebben ook de ISM aan de zijkant van de versnellingsbak, wat een module op zich is, die een Servomotor heeft die de 7G's Park Latch en de Manual (Range) Valve beweegt, de ISM maakt ook deel uit van het diefstalrelevante Immo-systeem. Het ontvangt CAN-gegevens van de Shift Stalk, (en een heleboel andere dingen voor de Immo) :)

Daar gaan jullie nu, nu weten jullie hoe het werkt 🤣

Save
  • Like
Reactions: Sneaky Pete
Save
Ik hoop dat ik geen problemen krijg als ik dat later probeer te verwijderen.
Eenvoudige veerklem en duw dan gewoon de staven uit de bus op de shifter ...............

Wat je ook doet, probeer de Allen (Torx?) stelschroef niet los te draaien, die de stang in de correct afgestelde positie vastklemt, als je die losdraait, krijg je meer problemen en moet je de afstelling weer perfect instellen ;)

Save
Alle codes zullen historisch vermelden als het geen permanente fout is, d.w.z. niet aanwezig is wanneer u het leest bij het inschakelen, veel minder details op de OBD-lezers .........................

Deze fout is onregelmatig, maar wordt natuurlijk frequenter, zoals ze meestal doen ;)

SDS heeft een evenementenlogboek, dat de frequentie van de fout, de exacte kilometerstand etc. weergeeft, dus de operator die zijn uien kent, zal daarnaar kijken en de codes lezen. Ik ben er vrij zeker van dat iCs, net als vele anderen, gewoon weten: ja, het is er nu, of nee, het is er niet ;)

Save
Discussion starter · #50 ·
Eenvoudige veerklem en duw dan gewoon de staven uit de bus op de shifter ...............

Wat je ook doet, probeer de Allen (Torx?) stelschroef niet los te draaien, die de stang in de correct afgestelde positie vastklemt, als je die losdraait, heb je meer problemen en moet je de afstelling weer perfect instellen ;)
Bedankt Dave! Onder de auto werken is voor mij geen optie. Ik wil mijn kinderen nog zien opgroeien.:)

Discussion starter · #51 ·
Die staaf? Zoals @Dave2302 zei, moet je onder de auto kruipen. Zie bijlage.
De eerste opmerking in de lijst met acties is natuurlijk erg bemoedigend...... 😁
Bedankt Pete! Erg he,lzaam. Maar ik hoef de staaf niet van de versnellingsbak te verwijderen, alleen de staaf van de shifter. Hopelijk hoef ik niet onder de auto te kruipen.

Bedankt Pete! Erg he,lzaam. Maar ik hoef de stang niet van de versnellingsbak te halen, alleen de stang van de shifter. Hopelijk hoef ik niet onder de auto te kruipen.
Ja, dat begrijp ik. Maar het zou kunnen dat de stang een schroefdraad heeft en is vastgeschroefd aan het onderdeel dat aan de shifter is bevestigd. Dus je zou het eruit moeten halen als een schroef. Geen idee, heb het nog nooit gedaan. Weet niet hoe het aan de shifter is bevestigd. Ik gok maar wat. Misschien weet @Dave2302 het. Maar ik denk dat je er wel achter komt. 😁

Ummm, if you remove the rod from the shifter won’t you be undoing the grub screw of doom that @Dave2302 mentioned above?
Uhm, ja, je hebt gelijk, ik heb de post van Dave gemist. Hij heeft al uitgelegd hoe je de stang van de shifter kunt verwijderen. Maar omdat de MB-instructies expliciet zeggen dat je eerst de stang van de hendel bij de transmissie moet loskoppelen, denk ik dat je hem niet van de shifter kunt verwijderen zonder dat te doen. Maar ik laat het aan @Dave2302 om dat te bevestigen of te ontkennen. Hij is hier de expert.

Discussion starter · #55 ·
Update. Ik kon de printplaat verwijderen zonder de schakelstang te verwijderen. (Beide uiteinden).
Image
De shifter zit nog in de auto. Merk op dat de behuizing van de shifter zowel GELIJMD als geschroefd is. Ik moest de behuizing loswrikken terwijl die stang nog vastzat. Ik ben geen monteur. Die gigantische e-clip wordt een uitdaging voor me om te verwijderen, omdat ik niet het juiste gereedschap heb. EN hij zal waarschijnlijk wegvliegen en in de vergetelheid vallen als het me lukt om hem los te wrikken, Ik heb de printplaat nu in mijn handen. Nu is het in mijn territorium. Haha. Ik zal die kleine duivel snel vinden.

Hoi vrienden!
Onlangs wilde mijn baby niet van versnelling veranderen. Vast in de 2e of 3e versnelling. Gestopt en de auto opnieuw gestart. Alles weer in orde. Schakelen ging zoals gewoonlijk vrij soepel. Maar ik weet dat het weer terugkomt. Ik heb hier snel naar antwoorden gezocht. Iedereen wees op de geleiderplaat, snelheidssensoren als de gebruikelijke verdachte. Ik heb de goede oude iCarsoft aangesloten en gediagnosticeerd. Er zitten 2 snelheidssensoren in de versnellingsbak. Yn/6n2 en Yn/6n3. Ik ben rondgereden en heb het toerental geregistreerd. En inderdaad, er zijn momenten dat 6n3 0 tpm rapporteerde terwijl 6n2 een plausibele rapporteerde.
View attachment 608770
De meeste bronnen die ik op de pagina zag, gaan over de 7G-versnellingsbak. De mijne is een 5-versnelling. Ik hoop dat ik jullie jongens niet te veel lastig val met de volgende vragen.
1. Zijn de snelheidssensoren in de 5G-versnellingsbak net zo problematisch als die in de 7G-versie? Ik kan niemand vinden die snelheidssensoren voor 5G-versnellingsbakken verkoopt. Alleen 7G. Tenminste, niet op eBay.
2. Wat is de reden voor het hebben van 2 sensoren? Redundantie?
3. Ik zie veel mensen geleiderplaten verkopen ZONDER de TCU en solenoïden. Enige mening hierover?
4. Ik zou liever gewoon de snelheidssensor en misschien de solenoïden vervangen, ik wil niet met de TCU rommelen. Is dat mogelijk?

Bedankt jongens.

Bryan

View attachment 608771 Pla
Hoi vrienden!
Onlangs wilde mijn baby niet van versnelling veranderen. Vast in de 2e of 3e versnelling. Gestopt en de auto opnieuw gestart. Alles weer in orde. Schakelen ging zoals gewoonlijk vrij soepel. Maar ik weet dat het weer terugkomt. Ik heb hier snel naar antwoorden gezocht. Iedereen wees op de geleiderplaat, snelheidssensoren als de gebruikelijke verdachte. Ik heb de goede oude iCarsoft aangesloten en gediagnosticeerd. Er zitten 2 snelheidssensoren in de versnellingsbak. Yn/6n2 en Yn/6n3. Ik ben rondgereden en heb het toerental geregistreerd. En inderdaad, er zijn momenten dat 6n3 0 tpm rapporteerde terwijl 6n2 een plausibele rapporteerde.
View attachment 608770
De meeste bronnen die ik op de pagina zag, gaan over de 7G-versnellingsbak. De mijne is een 5-versnelling. Ik hoop dat ik jullie jongens niet te veel lastig val met de volgende vragen.
1. Zijn de snelheidssensoren in de 5G-versnellingsbak net zo problematisch als die in de 7G-versie? Ik kan niemand vinden die snelheidssensoren voor 5G-versnellingsbakken verkoopt. Alleen 7G. Tenminste, niet op eBay.
2. Wat is de reden voor het hebben van 2 sensoren? Redundantie?
3. Ik zie veel mensen geleiderplaten verkopen ZONDER de TCU en solenoïden. Enige mening hierover?
4. Ik zou liever gewoon de snelheidssensor en misschien de solenoïden vervangen, ik wil niet met de TCU rommelen. Is dat mogelijk?

Bedankt jongens.

Bryan

View attachment 608771 Pla
Ik heb niets toe te voegen over geleiderplaten, maar ik ben jaloers op het feit dat je de 5G hebt in plaats van de 7G.
Ik heb een aantal auto's gehad, waaronder E-klasse, C-klasse en natuurlijk de twee SLK320 R170's met de 5G en naar mijn mening is het een soepelere, meer voorspelbare transmissie.
Wellicht is de terugschakeling 2-1 wat steil, maar dat is veel beter dan het gebrek aan motorremmen op de 7-6 en 6-5 van de 7G. Ik ga er gewoon voorbij. Succes met het oplossen van je problemen.

Ik ook, maar OP houdt vol dat het een 5-versnellingsbak is, de datacard en Myk's tabel zeggen ook dat het 5 versnellingen heeft ;)
De 7G kwam pas in 2004 MY in de R171 in de SLK 350 als mijn info klopt. De 280 kreeg het in 2005.
Interessant genoeg werd de 7G ook verkocht aan Nissan voor de Infinity Q-serie uit 2014-2019.

Discussion starter · #58 · (Edited)
Oké, toen ik het bord voor het eerst opende, was ik verbaasd over de techniek en het ontwerp! Topkwaliteit, de hoogste kwaliteit! Het bord was onberispelijk. Ik kon er niets verkeerds aan vinden. De opto's waren brandschoon. Aangezien opto's contactloze schakelaars zijn, zouden ze uiterst betrouwbaar moeten zijn. Ik probeerde 30 minuten lang de fout te vinden. Ik gebruikte een krachtige loep. Ik verloor de hoop. Ik wiebelde met de opto's en toen liet de duivel eindelijk zijn gezicht zien. Inderdaad, het was zoals de meeste mensen zeggen. Het soldeer aan de basis van de optogates had scheuren. Ze zijn niet gemakkelijk te vinden.
Image
Ze lieten zich alleen zien als je met de optogates wiebelde. Dus dit is een snelle soldeerbeurt en montage en hopelijk is mijn baby weer in orde. Dus hier zijn mijn gedachten. 1. Hoe is dit gebeurd? De opto's zijn contactvrij. Ze zouden een leven lang mee moeten gaan. 2. Kunnen andere componenten in de toekomst vergelijkbare problemen hebben? Dit bord is extreem goed gemaakt. Ik heb echt geen antwoord, maar mijn mening is: 1. Het soldeer dat hier wordt gebruikt, lijkt van het loodvrije type te zijn. Ze zuigen. Ze zijn broos en hebben een hoger smeltpunt. Misschien waren ze in 2005 nog aan het leren hoe ze dit goed moesten gebruiken. 2. De opto's lijken expansieproblemen te hebben. Dit betekent dat het soldeer tijdens de productie eerst uithardde voordat de component kon afkoelen en krimpen. Dit leidt tot spanning op de soldeerverbindingen. Over het algemeen zie ik dit probleem echter niet van invloed zijn op andere componenten. Er zit wel een reedrelais op het circuit, ik weet niet zeker waar het voor is, maar dat is een mechanisch apparaat en kan defect raken. Maar nogmaals, reedrelais zijn in vergelijking met gewone relais extreem betrouwbaarder. Ik kan begrijpen waarom ze de schakelbehuizing hebben vastgelijmd (niet de zwarte behuizing van de printplaat, die alleen wordt vastgehouden door zeer kleine inbusschroeven). Ze waren er zo zeker van dat er niets mis zou gaan. De elektrolytische condensatoren lijken in orde te zijn. In tegenstelling tot die in de ECU, worden deze niet blootgesteld aan hitte en zouden ze moeten meegaan. Oké, dat is het. Ik zal een update geven als ik het heb gerepareerd. Proost, vrienden.
Image
Image
Image

Discussion starter · #59 ·
@admins misschien kunnen we deze thread hernoemen naar "5G Shifter printplaat reparatie" of iets in die trant. Het probleem en de hoopvolle oplossing hebben niets te maken met geleiderplaten. Ik heb dit forum doorzocht en ik zie niet veel over het onderwerp printplaat reparatie, vooral niet voor 5G-transmissie.

Discussion starter · #60 ·
@BSY doe alsjeblieft rustig aan.
Ik ben er niet 100% zeker van, maar deze metingen zijn correct in P en/of N, als je D of R selecteert, heb je de andere snelheidssensor die de RPMS leest. Ik kan me vergissen
@Dave2302 hoe onjuist zijn mijn herinneringen, maat?
Bekijk dit eens en controleer de locatie/beschrijving van de componenten. Gewoon om zeker te zijn

Ter info. De metingen zijn gedaan toen de auto reed, zij het heel langzaam. 5 km/u neem ik aan. Ik stond op de parkeerplaats.

41 - 60 of 81 Posts
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.